Συνδέσεις (31-10-2016)

Με την ευκαιρία της χθεσινής επετείου της γέννησής, όλες οι συνδέσεις αφορούν τον Πωλ Βαλερύ  (1871-1945). Σημειωτέον, από 1ης Ιανουαρίου 2016 έχουν εκπνεύσει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας του έργου του.

Κατερίνα Σχινά, Το φαινόμενο Πωλ Βαλερύ

Η Κατερίνα Σχινά προσεγγίζει τον Πωλ Βαλερύ ξεφυλλίζοντας την ογκώδη βιογραφία του που συνέθεσε ο Michel Jarrety: «Αυτό που έκανε ο Βαλερί, ήταν αναγκαίο να επιχειρηθεί», έγραψε το 1935 ο Μπεργκσόν. «Αυτό που έκανε ο Ζαρετί ήταν να μας κάνει να καταλάβουμε το γιατί», γράφει η Σχινά.

Λόγος και Τέχνη (Ιστολόγιο), Πωλ Βαλερύ – Ο εκφραστής της «καθαρής ποίησης»

Εκτενές αφιέρωμα στον Πωλ Βαλερύ με εργογραφία και μεταφράσεις (Σπαράγματα Νάρκισσου, και μια επιλογή από τους Στοχασμούς του).

Χάρης Ε. Ράπτης, Από τη σαγήνη στην απώθηση

«Τα τρία κείμενα που συνθέτουν την Εισαγωγή στη μέθοδο του Λεονάρντο ντα Βίντσι (το ομότιτλο του 1894, το Σημείωση και παρέκβαση του 1919 και το Ο Λεονάρντο και οι φιλόσοφοι του 1929) συγκαταλέγονται στα φιλοσοφικο-αισθητικά αριστουργήματα της νεωτερικότητας». Πολύ τολμηρή η σκέψη του συγγραφέα ότι «Ο Βαλερύ, χωρίς καμία αμφιβολία, αισθάνθηκε αυτή την εγγύτητα με τον Νίτσε σαν βάρος, από το οποίο βιάστηκε να απαλλαγεί. Γι’ αυτό και τον απώθησε«.

Κ. Π. Αναγνωστόπουλος, Βαλερύ: Disjecta membra για την Επιστήμη και τα Μαθηματικά

Θεωρώντας ανυπόφορο, από τα πρώτα βήματά του στα γράμματα, τον διαχωρισμό ανάμεσα στις «δύο παιδείες»—το πνεύμα της γεωμετρίας και το πνεύμα της λεπτότητας [Εισαγωγή στη Μέθοδο του Λεονάρντο ντα Βίντσι]—, ο Π. Βαλερύ δείχνει για τις επιστήμες και τα μαθηματικά ένα ενδιαφέρον που δεν θα είναι περιθωριακό ή περιστασιακό αλλά, αντίθετα, συνυφασμένο με ό,τι θα θεωρούσε κανείς κανονική του δραστηριότητα. Σήμερα, πενήντα χρόνια από τον θάνατό του, χάρη κυρίως στα Τετράδιά του, δίπλα στον συγγραφέα του κ. Τεστ, στον ποιητή της Νεαρής Μοίρας, στον οξυδερκή αναλυτή της Μεθοδικής Κατάκτησης, ξέρουμε πως υπάρχει και ένας άλλος Βαλερύ, που στο πρόσωπό του σύγχρονες επιστημονικές αντιλήψεις θα αναγνώριζαν έναν απροσδόκητο πρόδρομο.

Benoît Peeters, Η επανακάλυψη του Πωλ Βαλερύ

Μια παρουσίαση του έργου του Πωλ Βαλερύ βασισμένη στις δύο κύριες φετινές εκδόσεις: την τρίτομη έκδοση των Oeuvres που επιμελήθηκε ο καθηγητής Michel Jaretty (Le Livre de Poche, 2016, σελ. 4.500), και τον ΧΙΙΙ και τελευταίο τόμο της επιστημονικής έκδοσης των Cahiers (1894-1914), που ξεκίνησε ο Gallimard πριν τριάντα χρόνια.

Jean-Didier Wagneur, Συνέντευξη του Michel Jarrety

Ο Michel Jaretty τονίζει την καθημερινή «ροβινσωνιάδα» του συγγραφέα των Τετραδίων, θυμίζοντας ότι ο Βαλερύ επανάλαμβανε συχνά τη φράση του Jean Hardouin : «Πιστεύετε ότι θα έμπαινα στον κόπο να σηκώνομαι καθημερινά σε ολόκληρη τη ζωή μου στις τέσσερις το πρωί για να σκέπτομαι όπως όλος ο κόσμος;«

Martine Béland, Ο πολιτικός στοχασμός του Πωλ Βαλερύ για την Ευρώπη

Ο Βαλερύ ομαδοποίησε μέρος των δοκιμίων του υπό τον τίτλο Essais quasi politiques, ο οποίος υποδηλώνει ότι δεν είναι ειδικός των πολιτικών πραγμάτων, αλλά μια δημόσια προσωπικότητα των Γραμμάτων που στοχάζεται πάνω σε αυτά.  Η εμπειρία του Α΄ΠΠ υπήρξε η κινητήρια δύναμη του στοχασμού του για την Ευρώπη και γενικότερα τον δυτικό πολιτισμό, ο οποίος αποτυπώθηκε σε μια διάσημη φράση του: «Εμείς οι άλλοι, πολιτισμοί, γνωρίζουμε τώρα ότι είμαστε θνητοί». Ο Βαλερύ ανέπτυξε τις σκέψεις του για την Ευρώπη κυρίως σε δύο δοκίμια, τη «Μεθοδική Κατάκτηση» και την «Κρίση του Πνεύματος».

Maurice Sierro, Το πνεύμα και η δημιουργία στα Τετράδια του Πωλ Βαλερύ

Ο Βαλερύ ενεπλάκη σε μια καθημερινή διανοητική περιπέτεια επί πενήντα χρόνια, η οποία αποτυπώθηκε στις χιλιάδες σελίδες των άνω των 260 τετραδίων του. Ο Βαλερύ είναι ένας συγγραφέας του πνεύματος διότι: (α) Το σταθερό ενδιαφέρον του για τη λειτουργία του πνεύματος δεν λείπει από καμιά σελίδα των Τετραδίων. (β) Συνέλαβε τη ροή των σκέψεων του—»τα αραχνοειδή μυστικά τους»— έστω κι αν «ο τραχύς συμβολισμός, η ελλειπτικότητα, ο υπαινιγμός, αλλά επίσης η με αποχρώσεις ανάλυση, όλα τα στυλ της κατακερματισμένης σκέψης εξυπηρετούν τον δυναμισμό του πνεύματος». (γ) Η βαλεριανή περιγραφή του πνεύματος αντηχεί τους τόνους ενός μυστικιστή άθεου, αφοσιωμένου στην οξυδέρκεια και την ακρίβεια. Μια διπλή αναζήτηση που σε αυτόν υποκαθιστά τον Θεό.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s