Στο περίπου

Δεν έπιασα στα χέρια μου το νέο βιβλίο του Τάκη Θεοδωρόπουλου Στη Χώρα του Περίπου – Περίπου σύγχρονη, περίπου ευρωπαϊκή, περίπου πλούσια (εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 205). Ό,τι ξέρω είναι από το άρθρο «Προδημοσίευση: O Τάκης Θεοδωρόπουλος στη ‘Χώρα του Περίπου’» στην Athens Voice, στο οποίο διαβάζουμε:

Περίπου Νότος, διότι ο πραγματικός Νότος είναι πιο Νότος από τον δικό μας. Περίπου Ανατολή, αφού η πραγματική Ανατολή ξεκινά εκεί που τελειώνει η καθ’ ημάς. Περίπου Ευρώπη, μιας και η Ευρώπη είναι πάντα αλλού. Κρέμεται σαν τσαμπί στην άκρη της Βαλκανικής Χερσονήσου, έτοιμο να πέσει στη θάλασσα. Όμως δεν είναι ακριβώς Βαλκάνια, όπως και δεν είναι ακριβώς Μεσόγειος. Η σύγχρονη ιστορία της την απέκοψε από τη μοίρα των υπόλοιπων βαλκανικών χωρών, και για αιώνες έμεινε εκτός μεγάλων διαδρομών της Μεσογείου. Με τόσες συντεταγμένες δεν είναι παράδοξο που η συντριπτική πλειονότητα των κατόχων ελληνικών διαβατηρίων πιστεύουν πως η χώρα τους είναι ο Ομφαλός της Γης. Κοινώς, ότι όλος ο υπόλοιπος κόσμος έχει το βλέμμα του καρφωμένο πάνω τους. Και δεν είναι τυχαίο ότι η πλειονότητα αντιμετωπίζει όλον τον υπόλοιπο κόσμο σαν να ήταν ο Μεγάλος Αδελφός. Μας επιβλέπει και υποβλέπει την ελευθερία μας. Πάντως, δεν μας αφήνει στην ησυχία μας. Στατιστική του 2016 κατέγραψε πως το 70% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι το χρέος και η κρίση οφείλονται σε συνωμοσία σκοτεινών κέντρων.

Το επόμενο κείμενο που είχα δημοσιεύσει το 2009 δίνει μια άλλη διάσταση—κρίνοντας φυσικά μόνο από την προδημοσίευση στην Athens Voice— στο «περίπου» που καταδυναστεύει την ελληνική κοινωνία.

ΣΤΟ ΠΕΡΙΠΟΥ

Μας πρόσβαλλαν ευθέως στις Βρυξέλλες. Καλά έκαναν. Τι περιμέναμε; Φερθήκαμε σαν απατεώνες. Άλλο πράγμα η υπαρκτή δυσχέρεια πρόβλεψης των δημοσιονομικών μεγεθών σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, και άλλο η συνειδητή (και άγαρμπη) εξαπάτηση που επιχειρήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Ευτυχώς, αυτή τη φορά θυμώσαμε με τον εαυτό μας παρά με τους κουτόφραγκους. Κάτι είναι κι αυτό. Αποδεικνύει πως το σύνδρομο του αδικημένου δεν είναι ακατανίκητο.

Εξαπάτηση έξω, παραπλάνηση μέσα. Τα πλασματικά στοιχεία διαμορφώνουν το κλίμα επίσης εντός της χώρας. Ποσώς ενδιαφέρει αν μια ντουζίνα ατόμων έχει πραγματική εικόνα της οικονομικής κατάστασης. Μυριάδες αποφάσεις παίρνονται καθημερινά από τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Πώς μπορούμε να προσδοκούμε ορθές αποφάσεις και συμπεριφορές, αν ζούμε σε επίπλαστη πραγματικότητα;

Η εξαπάτηση, όμως, είναι η καλή εκδοχή. Υποψιάζομαι ότι, ακόμη και αν δεν έβαζε το χέρι της η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών και η ΕΣΥΕ, δύσκολα θα μαθαίναμε την αλήθεια. Δεν είμαι καθόλου βέβαιος ότι είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε σωστά τα οικονομικά μεγέθη με το σημερινό χάλι των υπηρεσιών. Αξιόπιστες εκτιμήσεις; Εδώ δεν μπορούμε καν να μετρήσουμε. Δεν γνωρίζουμε πόσοι είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι, αγνοούμε τι συμβαίνει με τη δημόσια περιουσία. Μπορεί κάποιος να μας πει υπεύθυνα πόση είναι η ανεργία; Μπορεί να μας διαβεβαιώσει ότι το ΙΚΑ δεν θα ζητήσει πρόσθετη χρηματοδότηση την ερχόμενη βδομάδα; Όλα τα γνωρίζουμε στο περίπου. Συν πλην κάτι, βρε αδελφέ.

Ο Γάλλος ιστορικός της επιστήμης Alexandre Koyré κατέδειξε, σε ένα περίφημο άρθρο του 1948, πόσο σημαντικό βήμα υπήρξε για τις φυσικές επιστήμες το πέρασμα από τον «κόσμο του περίπου» στο «σύμπαν της ακρίβειας». Τετρακόσια χρόνια μετά από αυτή την αλλαγή, εμείς στη χώρα μας αποδεικνύουμε ότι δεν ιδρώνει το αυτί μας. Επιμένουμε σθεναρά στο «περίπου», το «εν γένει», το «πάνω κάτω». Όχι πάντοτε αθώα. Οι γκρίζες ζώνες ευνοούν συμφέροντα. Τόσο σε ατομικό επίπεδο, όσο και σε συλλογικό. Το «περίπου» είναι βολικό και ξεκούραστο στη δουλειά μας και λίαν ευπρόσδεκτο στην πολιτική ζωή. Η νοοτροπία του «περίπου» είναι όντως ευχάριστη. Δυστυχώς, τώρα πλέον κατάντησε τροχοπέδη. Και όχι στο περίπου.

Advertisements

One thought on “Στο περίπου

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s