Συνδέσεις (03.10.2016)

Τα κείμενα αναφέρονται στη ρητορική στην εποχή της της μετα-αλήθειας, της οποίας ασυναγώνιστος εκπρόσωπος είναι ο Ντόναλντ Τραμπ.

The Economist, Η τέχνη του ψεύδους στην εποχή της μετα-αλήθειας

Ζούμε πλέον στην εποχή της μετα-βασιμότητας (post-factual) και της μετα-αλήθειας (post-truth); Μολονότι οι πολιτικοί ανέκαθεν ψεύδονταν, τώρα πλέον φαίνεται σαν να  εγκαταλείπουν εντελώς την αλήθεια. Παραδοσιακά, οι πολιτικοί έλεγαν ψέματα, επειδή ήξεραν ότι υπήρχε μια αλήθεια που έπρεπε να μείνει κρυφή. Απεναντίας, ο Ντόναλντ Τραμπ δεν δείχνει να ενδιαφέρεται αν τα λόγια του έχουν την παραμικρή σχέση με την πραγματικότητα, ενόσω επηρεάζουν τους ψηφοφόρους του. Μπορείτε να διαβάσετε τη γαλλική μετάφραση του κειμένου στο Le nouvel Economiste.

Μαρία Χούκλη, Η γλώσσα μου, ο κόσμος μου

Η γνωστή δημοσιογράφος συνοψίζει τις απόψεις έγκριτων γλωσσολόγων και ιστορικών σχετικά με την ιδιαιτερότητα της ρητορικής Τραμπ, τις οποίες ανέβασε ο ενημερωτικός ιστότοπος VOX. Υπάρχει και μπόλικος Βιττγκενστάϊν.

David Denby, Η συνωμοσία εναντίον της Αμερικής στη ρητορική του Ντόναλντ Τραμπ

Ουδείς μπορεί να ισχυριστεί ότι ο Ντόναλντ Τραμπ είναι χυδαίος, διεγερτικός, και καραγκιόζης όταν αυτά ακριβώς επιζητεί το ακροατήριό του. Δεν μιλάει πλέον με γλωσσικές προτάσεις. Δεν το χρειάζεται. Το ακροατήριό του είναι μαζί του με τα γλωσσικά του ρετάλια.

J. A. De Bruijn, Τα πλαίσια της ρητορικής του Τραμπ

Πώς πλαισιώνει ο Ντόναλντ Τραμπ το μήνυμά του; Στο καλά δομημένο άρθρο του, ο J. A. De Bruijn αναλύει επτά πλαίσια και εξηγεί γιατί είναι τόσο ελκυστικά για τους οπαδούς του. 1/ Αυτοί είναι έξυπνοι—και εμείς ήμαστε ανόητοι. 2/ Χρειαζόμαστε τους καλύτερους—και τους ξέρω. 3/ Τους αγαπώ—και μ’ αγαπούν. 4/ Προσβεβλημένος; Θα γίνω ο καλύτερος Πρόεδρος σας όλων των εποχών. 5/ Δεν έχω χρόνο για πολιτική ορθότητα. 6/ Πάντοτε κερδίζω. Κερδίζω. Κοπανάω ανθρώπους. 7/ Είναι η οικονομία, ανόητε.

Ronald Brownstein, Η ρητορική της λευκής νοσταλγίας

Η βασική υπόσχεση του Τραμπ είναι η επιστροφή στους λευκούς, εργάτες Αμερικανούς που αισθάνονται ότι έχουν χάσει, εξ ου και η σημαντικότερη λέξη του είναι το «ξανά». Η ρητορεία του αγγίζει τη διάχυτη αίσθηση του χασίματος ανάμεσα σε πολλούς υποστηρικτές του—την πεποίθηση ότι οι αλλαγές που έπλασαν τη σύγχρονη Αμερική τους περιθωριοποίησαν οικονομικά, δημογραφικά και πολιτιστικά.

Mark Thompson, Ο εκφυλισμός της πολιτικής ρητορικής

Προσθέτω και την ανάρτηση του προηγούμενου Αυγούστου στην οποία έγραψα δυο λόγια για το δημοσίευμα του Mark Thompson, CEO των New York Times και πρώην γενικού διευθυντή του BBC, στον Guardian. Στο μεταξύ κυκλοφόρησε το βιβλίο του Enough Said: What’s Gone Wrong with the Language of Politics?.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s